پیک سحر

پیک سحر

طلبه ای هستم اهل زنجان
روزگارم مانند همه
.....
ضمنا
این وبلاگ ادامه ای است برای وبلاگ
بنده نامه
http://bandehnameh.blogfa.com/
.....
ارادتمندتان
نقی یارمحمدی
bahar1435@mihanmail.ir

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است



                          چرا بعضی از علما کمتر در هیئات مذهبی حضور دارند ؟


تا حالا چندین بار ازسوی جوانان هیئتی با این سوال مواجه شده ام که چرا بعضی از طلاب و روحانیون کمتر به صورت هفتگی و منظم درهیات عزاداری حاضرمیشوند؟(چه به عنوان مستمع و چه به عنوان سخنران و ...). در مورد موضوع ارتباط طلاب و علما با هیئات نظرات متفاوتی وجود دارد که از منظرهای مختلفی نگاه شده است .به نظرم در رابطه با این بحث چند نکته را میشود بیان کرد:

1-طلاب سطح پایین:بعضی از اساتید گرانقدر اصلا به هیات رفتن را برای طلاب سطوح پایین مجاز نمیدانند. و آنرا مانعی در سلوک طلبگی می دانند.این عزیزان براین باورند که هویت طلبگی با هویت هیاتی بودن در تعارض است و طلبه ای که برنامه های معنوی ثابتی همچون نمازشب و نمازهای جماعت و قرائت قرآن و ... در برنامه روزانه خود دارد دیگر نیازی نیست به هیئات مراجعه کند.خصوصا دراین سالها چون بامنش خاصی ازبعضی هیات ها مواجه بوده اند (مانند دیرخوابیدن بعدازهیات و شب وروز مداحی گوش دادن و مداحان را الگو قرار دادن و ...) معمولا طلاب سطوح پایین را منع میکنند.حداقل تا سن شکل گیری شخصیت و هویت طلبگی پایدار ، چندان ورود به این نوع فعالیتهای اجتماعی را صحیح نمی دانند.(البته در اینجا هیاتی شدن با شرکت در روضه اهلبیت متفاوت است و علما برتوسل و اشک بر اباعبدالله توجه ویژه ای دارند)

2-طلاب سطوح بالا : برخی از طلاب بالاتر هم  گاها در برخی محافل شرکت میکنند ولی به دلیل مشغله های زیاد علمی و ... کمتر فرصت پیدا میکنند.و بعضی ها هم هرچند تمایل به ایفای نقش در هیئات دارند ولی براین باورند که فرهنگ و فضای غیر منطقی ای از سوی برخی مداحان و هیئات در کنار گذاشتن عالمان شکل گرفته است که حضور خود را بی ثمر و یا حداقل با مانع میبینند.

* فارغ از این بحث به نظر میرسد که نوعی از هیئت زده گی در برخی طلاب به وجود آمده که با سبک زندگی طلبگی نمی خواند. و مانع رشد همه جانبه اینان شده است.
* البته در بعضی از هیئات عزاداری هم درخواست و تمایل خوبی برای حضور هدفمند طلبه ها وجود دارد که به نظرم طلاب سطوح بالا و روحانیون میبایست از این فرصت برای انتقال معارف استفاده کنند.

*********************************

* خاطراتی از استاد عزیز آیت الله محمدتقی خاتمی زنجانی که دوست خوبمون آقای بیات نوشته اند . در اینجا




  • یارمحمدی