پیک سحر

پیک سحر

طلبه ای هستم اهل زنجان
روزگارم مانند همه
.....
ضمنا
این وبلاگ ادامه ای است برای وبلاگ
بنده نامه
http://bandehnameh.blogfa.com/
.....
ارادتمندتان
نقی یارمحمدی
bahar1435@mihanmail.ir

3- چرا بعضی از علما کمتر در هیات مذهبی حضور دارند ؟

يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸ ب.ظ



                          چرا بعضی از علما کمتر در هیئات مذهبی حضور دارند ؟


تا حالا چندین بار ازسوی جوانان هیئتی با این سوال مواجه شده ام که چرا بعضی از طلاب و روحانیون کمتر به صورت هفتگی و منظم درهیات عزاداری حاضرمیشوند؟(چه به عنوان مستمع و چه به عنوان سخنران و ...). در مورد موضوع ارتباط طلاب و علما با هیئات نظرات متفاوتی وجود دارد که از منظرهای مختلفی نگاه شده است .به نظرم در رابطه با این بحث چند نکته را میشود بیان کرد:

1-طلاب سطح پایین:بعضی از اساتید گرانقدر اصلا به هیات رفتن را برای طلاب سطوح پایین مجاز نمیدانند. و آنرا مانعی در سلوک طلبگی می دانند.این عزیزان براین باورند که هویت طلبگی با هویت هیاتی بودن در تعارض است و طلبه ای که برنامه های معنوی ثابتی همچون نمازشب و نمازهای جماعت و قرائت قرآن و ... در برنامه روزانه خود دارد دیگر نیازی نیست به هیئات مراجعه کند.خصوصا دراین سالها چون بامنش خاصی ازبعضی هیات ها مواجه بوده اند (مانند دیرخوابیدن بعدازهیات و شب وروز مداحی گوش دادن و مداحان را الگو قرار دادن و ...) معمولا طلاب سطوح پایین را منع میکنند.حداقل تا سن شکل گیری شخصیت و هویت طلبگی پایدار ، چندان ورود به این نوع فعالیتهای اجتماعی را صحیح نمی دانند.(البته در اینجا هیاتی شدن با شرکت در روضه اهلبیت متفاوت است و علما برتوسل و اشک بر اباعبدالله توجه ویژه ای دارند)

2-طلاب سطوح بالا : برخی از طلاب بالاتر هم  گاها در برخی محافل شرکت میکنند ولی به دلیل مشغله های زیاد علمی و ... کمتر فرصت پیدا میکنند.و بعضی ها هم هرچند تمایل به ایفای نقش در هیئات دارند ولی براین باورند که فرهنگ و فضای غیر منطقی ای از سوی برخی مداحان و هیئات در کنار گذاشتن عالمان شکل گرفته است که حضور خود را بی ثمر و یا حداقل با مانع میبینند.

* فارغ از این بحث به نظر میرسد که نوعی از هیئت زده گی در برخی طلاب به وجود آمده که با سبک زندگی طلبگی نمی خواند. و مانع رشد همه جانبه اینان شده است.
* البته در بعضی از هیئات عزاداری هم درخواست و تمایل خوبی برای حضور هدفمند طلبه ها وجود دارد که به نظرم طلاب سطوح بالا و روحانیون میبایست از این فرصت برای انتقال معارف استفاده کنند.

*********************************

* خاطراتی از استاد عزیز آیت الله محمدتقی خاتمی زنجانی که دوست خوبمون آقای بیات نوشته اند . در اینجا




  • یارمحمدی

نظرات  (۵)

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان
  • تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "زنگان"

    مطلب شما در سایت " کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان "و"حرف تو " منتشر شد

    چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.لینک مطالب خود را جهت انتشار به ما بفرستید.

    هدیه سایت زنگان به شما

     امام على علیه السلام:

    مَن حَسُنَ عَمَلُهُ بَلَغَ مِنَ اللّهِ أمَلَهُ؛

      هر که کردارش نیک باشد، خداوند او را به آرزویش می‌رساند.

    غرر الحکم: ح ۸۸۲۶فرهنگ‌نامه آرزو، ص62

     

    یا علی

    Zanghan.ir

    سلام

    مطالب جالبی در وبلاگتان دارید اگر دوست دارید به وبلاگ من هم سری بزنید

    البته اگر تونستید این مطلب را که در لینک زیر می باشد، نشر دهید

    http://rokmigam.blogfa.com/post/24

  • گعده های دوستانه
  • سلام حاجی نقی
    منیم بویوک آقالاردا ایشیم یوخ، آما بعضی عزیز یولداشلار ایله مدرن و روشنفکر اولوبلار کی هیئتلری ئوزلرینه آشاقی بیلیللر و منتظردیلر عالمی دییشه لر. آما بونداندا گرک غافل اولمیاخ کی بعضی هیئتلر کی روحانی دالیجا گزیللر، چوخلی دا روحانی ایستین دگیللر بلکه ئوزلرینی موجه گورستمگی چون بیر روحانی آپاریللار و اون یا ییرمی یا یوزدنه چرت و توهین آمیز سوزولن یولا سالیللار گیدیر. آما بوللارین هیچ بیری دلیل اولماز کی هیئتلر روحانی سیز اولسون. آلله بویوک و عزیز اوستادیمیز حاج آقای خاتمینی ساخلاسین، بویوروردی: من بیر اوروجلوق آیین اولیندن گیتدیم .... کندینه تبلیغه، گوردوم مردم بیلمیللر نماز جماعت یانی نمه نه و دوروب تاماشا ایلیردیلر. اوروجلوق قورتولدی و من هرنه باشاریردیم اولارا احکام ئورگتدیم. بایرام گونی چیخیب گلمدیم و دیدیم من بیر آیدا بوردا قالاجام بوردا تا سیزه احکام و دین ئورگدم هیچ زاد دا سیزدن ایستمیرم!!! بیله بیر روحانیلر لازمدی.
    ینی وبلاگیندا موبارکدی.
    پاسخ:
    سلام
    سنین تورک دیلی جی پیام یازماقین غرض بیزی فوق العاده سویوندیریب!!! یعنی مشعوف کرد!!
    تشکر از نظرتون

    سلام
    چرا بعضی از بچه هیئتی ها که این قدر عشق هیئت هستند و از اونجایی که هیئت رفتن مستحبه حاضرند هرکاری بکنند اما توی واجبات و مسائل دینشون میلنگند؟.....
  • مهدی شوقی
  • سلام

    خونه نو مبارک!!!

    منم از اون قشر هیئت زده ام...  :-)
    البته همه هیئت ها رو نمیشه با یک چوب روند...

    یاعلی
    پاسخ:
    خب بله طبیعتا !

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی